Egentrening

Veldig mange som deltar på denne turen har aldri vært på fjell over 5000 moh før. De aller fleste drar ned uten erfaring med hva det vil si å bevege seg opp på et slikt høyt fjell, så her får du noen tips om hvordan du kan trene deg opp før turten.

 

Hva vil turen kreve?

Turen, som starter på ca 1800 moh, er preget av rolig gange i slak motbakke. Hemmeligheten for å lykkes i å nå toppen ligger i å bevege seg sakte men sikkert oppover, og du vil gjentatte ganger høre at de afrikanske guidene sier: "pole pole", som betyr: "rolig rolig".

Å bevege seg opp i stadig høyere terreng, og til stadig tynnere luft, er krevende for kroppen, og den rolige gangen er med på å bidra til at kroppen aklimatiserer bedre enn hvis man hadde beveget seg raskere. Beveger man seg for for opp vil kroppen reagere med å bli høydesyk. Se Spørsmål om turen for å få svar på hva høydesyke er og hvordan det påvirker kroppen.

Når du går bruker du staver, både for å holde balansen i krevende terreng, men først og fremst for å hjelpe kroppen og beina oppover. Du bærer en lett dagstursekk (5-7 kg) der du har det mest nødvendige ettersom alt det andre utstyret ditt fraktes oppover av de lokale bærerne.

Hvordan trener jeg?

For å trene seg opp til en slik tur bør du satse på kondisjonstrening som gir godt oksygenopptak. Formelen er enkel, kom deg ut 2-3 ganer i uka i månedene før turen. Ha på deg en sekk som veier 10-15 kg for å få godt utbytte av treningsøkta. Bruk stavene og finn deg en moderat til bratt motbakke. Når du trener skal du bevege deg moderat fort, og prøve å holde "snakketempo". Etter økta skal du kjenne at du er sliten i både armer og bein, så sørg for å trene på å bruke stavene aktivt.

Har du godt treningsgrunnlag fra før, opprettholder du frekvensen og innsatsen, og så legger du inn noen økter med sekk og staver innimellom for å trene opp musklene i armer, bein og rygg.

Vi gjør oppmerksom på at det ikke er noen garanti for å nå toppen selv om man er i godt fysisk form. Folk reagerer forskjellig på høyden, og vi har opplevd at folk som er godt trent har større problemer enn de som er dårligere trent. Gå allikevel ikke i fella ved å lytte på dårlige råd om at jo dårligere trent man er jo bedre er sjansen for å nå toppen osv. Forutsetningen for å nå toppen øker med formen så lenge man lytter til rådene under veis om å ta det med ro oppover. 

Du vil være i de beste hender på våre turer, så lytt til de rådene du får når du er på fjellet. Vi i Fram har over 90% suksessrate med å få folk på toppen, og vi ønsker at du skal være med på å holde den høye suksessraten oppe ved å trene god på forhånd, og lytte til våre guider når du er på fjellet.