Egentrening

Her finner du forslag til hvordan du kan legge opp treningen i tiden før en Grønlandskryssing. 

Selve skituren over Grønland er en lang tur i rolig tempo, og derfor anbefaler vi å trene på en måte som ligger tett opptil det du skal ut på ved å dra dekk på høsten og gå på ski med pulk når det er snø. Du må også legge inn mye styrketrening, og trene opp de store muskelgruppene i hele kroppen, og spesielt i overkroppen.

Se vår introduksjonsvideo om trening med dekk før en grønlandstur.
Bytt til fullskjermmodus for å få med deg informasjonen.

Generelt

Treningen bør starte i god tid før kryssingen, helst et halvt år i forkant for å få et skikkelig treningsgrunnlag. Hvis du er dårlig trent, må du starte minst ett år i forveien. Vi har laget et forslag til treningsopplegg for folk som er dårlig trent, og som kan tenke seg å gjennomføre en grønlandskryssing. Du finner dette til nedlastning nederst på denne siden.

Den jevne treninga, 2-3 ganger i uka, er det som legger et godt grunnlag.

Lag en langsiktig plan for når du skal på treningsturene og gjennomfør denne planen uansett vær/føre, for eksempel på noen faste dager og tidspunkt. Dette er viktig for å klare å komme seg ut også når man har en dårlig dag, eller når været ikke er bra. Det føles nesten alltid bra etterpå, uansett. Hvis du må utsette turen prøv å gjennomføre den senere på dagen eller kanskje framskynde den.

Legg inn noen alternative treningsøkter innimellom (løping, svømming, sykling osv).

En god plan gjør også godt for motivasjonen, og er litt mer forpliktende enn om man bare tar det på sparket. I tillegg må man dra ut i all slags vær, som vi også vil gjøre på turen.

Last ned 

Nederst på sida kan du laste ned dokumentene med våre treningstips. Du finner også forslag til treningsdagbok (Excel-fil) til nedlastning.

Vi har også lagt ut våre anbefalinger når det gjelder øvrige, personlige forberedelser. Her finner du gode råd og noen krav vi stiller før du kan delta på turen. Hvis du har spørsmål om treningsopplegget eller personlige forberedelser, så svarer vi på mail.

  • Grønland - personlige forberedelser
    Her finner du tips og råd til treningsfasen, samt noen krav som vi stiller før du kan delta på turen over isen.
  • Grønland - Styrketrening
    Dette er et forslag til hvordan du kan trene opp den generelle styrken i kroppen din. Dette er meget viktig, spesielt å få trent styrke i armer og overkropp.
  • Grønland - Treningsforberedelser
    Her finner du en detaljert beskrivelse på hvordan du kan legge opp treningen din med dekk og pulk..
  • Grønland - Forslag til langsiktig treningsopplegg
    Her finner du forslag til treningsopplegg som går over mer enn ett år, og som tar sikte på å trene opp folk som er i middels til dårlig form. Du kan også bruke det selv om du er i bra form for å få en pekepinn på hvordan du ligger an.
  • Grønland - Treningsdagbok eksempel
    Dette er forslag til treningsdagbok. Du kan også bruke elektroniske loggbøker som er knyttet til GPS'klokker eller annet teknisk utstyr, men det er viktig at du kan dele informasjonen med oss i Fram hvis vi ønsker å se dette.